1992_134_banner_finska.jpg
2012_20.jpg
1999_16.jpg
1992_134_banner_finska.jpg

osayksi


SCROLL DOWN

osayksi


Tarvitsen apuasi!

- Pikku-Pässi  

 

Fiskarsin museolla on vuodesta 2016 ollut kunnianhimoinen tavoite kunnostaa Suomen vanhin kapearaiteinen höyryveturi ajokuntoon ja luoda uusi elämys- ja oppimisympäristö Fiskarsin ruukkiin. Pelastetaan Pässi hankkeen kautta haluamme nostaa esille palan Suomen teollista historiaa.

Mitä on tapahtunut vuoden 2024 aikana?

Pikku-Pässi on läpikäynyt laajan kunnostuksen ja on kohtapuolin valmis palaamaan Fiskarsin ruukkiin. Suojellaksemme ja esitelläksemme tätä ainutlaatuista veturia olemme rakentamassa erityisen veturitallin entisen veitsitehtaan viereen. Veturitalli rakennetaan massiivitiilistä, jotta se sopii historialliseen ruukkimiljööseen. Suuret ikkunat mahdollistavat vierailijoiden ihailla Pikku-Pässiä vuorokauden ympäri. Tämä ei ole pelkästään suoja veturille, vaan myös uusi oppimisympäristö ja tärkeä osa museon yleisötoimintaa.

1.8-31.10.2024 toteutettiin varainkeruukampanja veturitallia varten. Lämmin kiitos kaikille osallistuneille! Seuraava askel on Pikku-Pässin kotiintuominen.

Vastaanotamme kunnioittavasti sponsoritukia ja avustuksia veturitallihanketta varten. Fiskars Group osallistuu 100 000 € rakennuskustannuksiin ja Bergsrådinnan Sophie von Julinin säätiö on myöntänyt 50 000 €:n avaustuksen hankkeelle. Ottakaa ystävällisesti yhteyttä meihin!

Pelastetaan Pässi- hanketta voi myös tukea ostamalla Pikku-Pässi tuotteita Fiskarsin museon museokaupasta tai liittymällä museon vapaaehtoiseksi.

Yhdessä voimme antaa kunnostetulle Pikku-Pässille kodin, joka kunnioittaa sen historiaa ja säilyttää sen perinnön tuleville sukupolville. Kiitos tuestasi!

2012_20.jpg

osakaksi


osakaksi


Rakkautta ja höyryä tuuma tuumalta

Nimi Fiskarsin Pikku-Pässi
Maahantuoja Axel von Knorrings Tekniska Byrå
Valmistaja Krauss & Co. München Saksa
Valmistusnumero 2517
Valmistusvuosi 1891
Liikennöimisaika 1891-1952
Käyttöpaine11 atm
Kattilan tilavuus 0,6 m³
Tulipinta 9,97 m²
Hevosvoimia noin 30
Raideleveys 750 mm
Radan pituus n. 5,5 km

Fiskarsin museon esine nro.1174

 

LYHYT HISTORIA

Vuonna 1890 aloitettiin kapearaiteisen rautatien rakennustyöt Fiskarsin ruukin ja Pohjankurun sataman välillä. Elokuussa 1891 upouusi Krauss & Co.:n höyryveturi ajoi neitsytmatkansa ja tuli myöhemmin tunnetuksi nimellä Pikku-Pässi. Junaan kuului sekä yksinkertaisia tavara- että matkustajavaunuja. Pikku-Pässiä tarvittiin raaka materiaalin kuljettamiseksi rukkiin sekä valmiiden Fiskars tuotteiden, kuten aurojen viemiseksi Pohjankurun satamaan. Mutta ruukkilaiset ja Fiskarsin ruukissa vierailevat saivat myös matkustaa Pikku-Pässillä. Radalla liikennöitiin säännöllisesti kahdesti päivässä.

Viimeisen kerran Pikku-Pässin höyrypilli kuultiin radiossa 4. lokakuuta 1952. Kun työt loppuivat Fiskarsissa, sai Pikku-Pässi korvata Åminneforsin veturin, minkä jälkeen se päätyi Martinlaitoksen suureen romukasaan. Sieltä veturi pelastettiin Fiskarsin museolle vuonna 1959.

Vuosina 1959–2016 Pikku-Pässi seisoi ulkona Fiskarsin ruukissa. Veturi oli ilman suojaa, mikä johti sekä ruostumiseen että vahingontekoihin.

1999_16.jpg

osakolme


osakolme


Hyppää hankesuunnitelman kyytiin!

 

#pelastetaanpässi

Veturi ennen kunnostuksen aloitusta vuonna 2016.

Pikku-Pässi kunnostuksen aikana Jokioisissa.

 

Höyryveturin kunnostus

Vuoden 2016 lopussa Suomen vanhin säilynyt kapearaiteinen höyryveturi Fiskarsin Pikku-Pässi siirrettiin Jokioisille kunnostettavaksi. Restauroinnin päämääränä on veturin tuhoutumisen estäminen, ulkonäön palauttaminen alkuperäiseen asuun mm. värityksen suhteen sekä sen ajokuntoon saattaminen. Entisöijänä toimii höyrykoneiden asiantuntija Juha-Pekka Viitanen. Hän käyttää työssään perinteisiä materiaaleja, menetelmiä ja VR:n konepajan aikoinaan käyttämiä vanhoja työkaluja ja -välineitä. Työllään hän ylläpitää käsityötaitoja ja perinnettä kunnostaa höyrykoneita. Restaurointityö dokumentoidaan valo- ja videokuvaamalla.

Veturin kunnostus saatetaan parhaillaan päätökseen, jonka jälkeen se palaa takaisin Fiskarsin ruukkiin. Kunnostusta on ollut mukana tukemassa taloudellisesti lukuisat säätiöt, yritykset ja yksityishenkilöt Kulttuurilahja-keräyksen ja syksyn 2024 keräyskampanjan myötä. Lämmin kiitos kaikille osallistuneille!

Elämys- ja oppimisympäristö - Veturitalli
Fiskarsin museo haluaa välittää veturin ja kapearaiteisen rautatien tarinaa yleisölle ja tuleville sukupolville luomalla Fiskarsin Pikku-Pässin yhteyteen elämys- ja oppimisympäristön. Alkuperäinen ajatus oli restauroida vanhasta pajasta veturitalli ja luoda suurempi museokokonaisuus yläruukin Hammarbackenille. Haluttiin myös palauttaa osa kapearaiteista rautatietä ylä- ja alaruukin välille, niin että kävijät pääsisivät junan kyytiin. Viime vuosien useista yrityksistä huolimatta näille suuunnitelmille ei valitettavasti ole löytynyt tarvittavia edellytyksiä.

Tämänhetkinen tavoite on että Fiskarsin kotiseutuyhdistys, vuonna 2025, pystyttää uudisrakennuksen, joka tulisi toimimaan veturitallina sekä elämys-ja oppimisympäristönä. Pyrkimyksenä on välittää tietoa Pikku-Pässin historiasta sekä elävöittämällä höyrytekniikkaa että opastusten ja digitaalisten sisältöjen kautta. Tapahtumapäivinä haluamme antaa kävijöille mahdollisuuden tuntea savun- ja junaradan tuoksu sekä kuulla Pikku-Pässin höyrypillin ääni, kun veturi puuskuttaa lyhyellä huoltoradallaan. Digitaalinen oppimismateriaali muodostuu mediaoppaista, jotka tulevat sisältämään teksti, kuva ja äänitemateriaalia sekä videosta, jotka ovat kävijöiden saavutettavissa kellon ympäri, ympäri vuoden. Elämys- ja oppimisympäristö tulee olemaan osa museon elävää historiaa teemaa ja on suunnattu kaikenikäisille kävijöille.

Veturitallin on suunnitellut Arkkitehtitoimisto Rooa Fiskars ja Arkkitehtuuristudio Luomus höyryveturin erikoisvaatimukset huomioonottaen.

Pikku-Pässin veturitallin suunnitelmat vuonna 2024

Kestävyysnäkökulmat ja ympäristövaikutukset
Veturitalllia suunniteltaessa olemme lähteneet siitä, että rakennuksen tulee sopia ruukin kulttuuriympäristöön ja kestää pitkään. Pitkäikäisten rakennusten rakentaminen on tehokkain tapa vähentää ympäristökuormitusta ja erityisesti rakentamiseen liittyviä hiilidioksidipäästöjä. Ekologinen kestävyys on otettu huomioon veturitallin rakennusmateriaalien valinnassa. Paikalla rakennettu massiivinen tiilirunko on kestävä, vahva ja ympäristöystävällinen ratkaisu. Yhtenäinen tiilijulkisivu koostuu vain savitiilistä ja laastista, minkä ansiosta se on vähemmän altis kosteusvaurioille kuin nykyiset monikerrosrakenteet. Se on myös helppo korjata ilman, että koko seinärakennetta tarvitsee avata. Elinkaarensa lopussa tiili ei ole ongelmajätettä, vaan ne voidaan kierrättää.

Itse höyryveturi, joka lämpenee puulla, voidaan katsoa haitalliseksi sekä terveydelle että ympäristölle. Höyryveturin terveys- ja ilmastovaikutusten vähentämiseksi, sitä ajetaan vain kohtuullisesti, keskimäärin seitsemän kertaa kaudessa. Polttopuun kulutus on tällöin enintään 3,5 kuutiometriä vuodessa ja vedenkulutus enintään 3500 litraa vuodessa. Veturin höyrykattilan lämmittämisen aikana syntyvä savu ohjataan tuulettimen avulla huuvaan, joka suodattaa savuhiukkaset ennen kuin savukaasut vapautuvat piipun kautta ulos. Mahdolliset pyörien ja muun mekaniikan voitelusta syntyvät öljyjäämät erotetaan viemärissä. Veturin höyrykoneen käyttämä vesi muuttuu puhtaaksi vesihöyryksi.

Saavutettavuus
Fiskarsin museon periaatteisiin kuuluu toivottaa tervetulleeksi kaikenlaiset vierailijat sukupuolesta, iästä, etnisyydestä, uskonnosta, seksuaalisesta suuntautumisesta ja toimintakyvystä riippumatta. Veturitallissa pyrimme luomaan puitteet eri sukupolvien kohtaamiselle ja teollisuushistorian sekä ruukkiperinteiden jakamiselle. Siksi sekä veturitallin yleisötilat että henkilökunnan tilat suunnitellaan mahdollisimman esteettömiksi. Suunnittelussa on myös huomioitu, että veturi on nähtävissä veturitallin suurista ikkunoista vuorokauden kaikkina aikoina, vuodenajasta riippumatta.

Saavutettavuus otetaan huomioon myös digitaalisten sisältöjen luomisessa. Haluamme välittää tietoa Fiskarsin höyryveturista, kapearaiteisista rautateistä ja höyrytekniikan merkityksestä monipuolisella tavalla, jotta voimme tavoittaa mahdollisimman laajan yleisön.

Osalliseksi Pässin ystävät -vapaaehtoisryhmä kautta
Oletko kiinnostunut osallistumaan veturitallin toiminnan kehittämiseen sekä Pikku-Pässin huoltamiseen, ajamiseen ja esittelyyn vierailijoille? Ilmoittaudu Bässens vänner -vapaaehtoiseksi!

Tähän mennessä ryhmän jäsenet ovat jakaneet arvokasta tietoa vetureista ja rautateistä, mistä olemme museolla erittäin kiitollisia. Kun veturi palaa ruukkiin, vapaaehtoiset pääsevät myös osallistumaan käytännön töihin veturitallilla.

Lue lisää museon vapaaehtoistominnasta ja siihen liittymisestä tästä.

Hankkeen työryhmä
Pelastetaan Pässi -hanketta hallinnoi Fiskarsin museo, jonka kokoelmiin veturi kuuluu. Museota ylläpitää Fiskarsin kotiseutuyhdistys ry. Hankkeen eteenpäinviemiseksi on perustettu työryhmä, jossa on museon työntekijöitä, kotietutuyhdistyksen edustajia sekä museorautateiden asiantuntijoita.

Hanke toteutetaan tiiviissä yhteistyössä Fiskars Groupin sekä Fiskars kyläseuran kanssa. Fiskars Group hallinnoi kiinteistöjä ja maa-alueita Fiskarsin ruukissa. Kyläseura puolestaan edistää kylän asukkaiden yhteistyötä, kylän elinkelpoisuutta sekä toimii asukkaiden yleisten ja yhteisten etujen valvojana.

Suomen Rautatiemuseo tukee hanketta erikoisosaamisellaan koskien höyryvetureita ja restaurointia. Väylävirasto, NRC Group sekä Traficom neuvovat ja antavat asiantuntija-apua koskien ratasuunnittelua.

Lisätietoja hankkeesta antaa:
Museonjohtaja Emi Ingo, emi.ingo@fiskarsmuseum.fi



 

Projektia tukee

 

Yhteistyössä

FISKARSIN MUSEO Fiskarsin museo on vuonna 1949 perustettu ammatillisesti hoidettu museo läntisellä-Uudellamaalla. Höyryveturi Pikku-Pässi kuuluu museon kokoelmiin.www.fiskarsmuseum.fi

FISKARSIN MUSEO
Fiskarsin museo on vuonna 1949 perustettu ammatillisesti hoidettu museo läntisellä-Uudellamaalla. Höyryveturi Pikku-Pässi kuuluu museon kokoelmiin.

www.fiskarsmuseum.fi

SUOMEN RAUTATIEMUSEO Suomen Rautatiemuseo on valtakunnallinen erikoismuseo ja muistiorganisaatio, joka tallentaa ja tutkii suomalaista rautatieliikenteen historiaa.Suomen Rautatiemuseo toimii Pelastetaan Pässi hankkeen pääyhteistyökumppanina.www.ra…


SUOMEN RAUTATIEMUSEO
Suomen Rautatiemuseo on valtakunnallinen erikoismuseo ja muistiorganisaatio, joka tallentaa ja tutkii suomalaista rautatieliikenteen historiaa.

Suomen Rautatiemuseo toimii Pelastetaan Pässi hankkeen pääyhteistyökumppanina.

www.rautatiemuseo.fi

KANSAN SIVISTYSRAHASTO Kansan Sivistysrahaston Kulttuurilahjan avulla olet mukana toteuttamassa suomalaisia unelmia. Sivuston kautta voit tukea hankkeita kulttuurin, tieteen, taiteen ja sivistyksen saralla.www.kulttuurilahja.fi


KANSAN SIVISTYSRAHASTO
Kansan Sivistysrahaston Kulttuurilahjan avulla olet mukana toteuttamassa suomalaisia unelmia. Sivuston kautta voit tukea hankkeita kulttuurin, tieteen, taiteen ja sivistyksen saralla.

www.kulttuurilahja.fi

Fiskars Oyj logo.jpg
 

Fiskarsin museo, Peltorivi 13 10470 Fiskars, info@fiskarsmuseum.fi

www.fiskarsmuseum.fi