Fiskars museum har en ambitiös målsättning att restaurera Finlands äldsta bevarade smalspåriga ånglok i körskick och att skapa ett nytt upplevelse- och lärmiljökoncept i Fiskars bruk. Genom projektet vill vi lyfta fram en unik bit industrihistoria. Otaliga människor har redan understött projektet på olika sätt. Ett varmt tack till er alla! Restaureringen kommer att slutföras under år 2024, varefter loket återvänder till sina hemtrakter, lämpligt till Fiskars museums 75-års jubileum.
Du kan stöda projektets målsättningar genom att köpa Lillbässen-produkter i Fiskars museums museibutik eller genom att delta i Fiskars museums volontärverksamhet. Vill du stöda projektet på andra sätt, vänligen tag kontakt med Fiskars museum.
Namn Lill-Bässen
Importör Axel von Knorrings Tekniska Byrå
Tillverkare Krauss & Co. München Saksa
Tillverkningsnummer 2517
Tillverkningsår 1891
I trafik 1891-1952
Arbetstryck 11 atö
Ångpannans volym 0,6 m³
Eldstadsyta 9,97 m²
Hästkrafter ca 30
Spårbredd 750 mm
Banans längd n. 5,5 km
Fiskars museums föremål nr.1174
År 1890 började en smalspårig järnväg att byggas mellan Fiskars bruk och Skuru. I augusti år 1891 körde det splitternya ångloket från Krauss & Co. sin jungfruresa, loket som senare kom att bli känt som Lill-Bässen. Till tåget hörde både enkla gods- och personvagnar.
Lill-Bässen transporterade råmaterial till bruket och färdiga Fiskars produkter t.ex. plogar till Skuru hamn. Ortsbor och besökare i Fiskars bruk fick också åka med tåget. På banan upprätthölls regelbunden trafik med två turer dagligen.
Sista gången Lill-Bässens ångvissla hördes var i radion den 4 oktober 1952. Efter att arbetet tog slut i Fiskars fick Lill-Bässen ännu ersätta loket i Åminnefors men hamnade sedan på den stora skrothögen vid Martinverket. Därifrån räddades loket år 1959 till Fiskars museum.
Mellan åren 1959-2016 stod Lill-Bässen utomhus i Fiskars bruk. Loket var oskyddat vilket ledde både till rost och skadegörelse.
Lokets restaurering
År 2016 flyttades Fiskars Lillbässen till Jockis för att restaureras. Målsättningen med restaureringen är att stoppa lokets förfall, återställa lokets ursprungliga utseende, bland annat gällande färgsättning och detaljer samt att sätta loket i körskick. Som restauratör fungerar ångmaskinsspecialist Juha-Pekka Viitanen. Han använder traditionella material, hantverksfärdigheter samt upprätthåller traditionen att restaurera ångmaskiner med gamla verktyg, vilka ursprungligen kom från SJ:s maskinverkstad. Restaureringen dokumenteras genom fotografering och filminspelning.
Under år 2024 är restaureringen inne på slutrakan, varefter loket återvänder till sina hemtrakter. Ekonomiskt stöd för restaureringen har erhållits av otaliga fonder, företag och privatpersoner bl.a. genom Kulttuurilahja-insamlingen. Ett varmt tack till alla som deltagit såhär långt!
Upplevelse- och lärmiljö - Lokstallet
Fiskars museum vill dela med sig av Fiskars Lillbässens och den smalspåriga järnvägens historia till besökare och kommande generationer genom skapandet av en upplevelse- och lärmiljö. Den ursprungliga tanken var att restaurera gamla smedjan i övre bruket till lokstall och på så sätt skapa större museihelhet vid Hammarbacken i övre bruket. Vi ville också ge besökarna möjlighet att åka med tåget genom att återskapa en smalspårig järnväg mellan övre och nedre bruket. Trots flera tappra försök de senaste åren har det inte funnits förutsättningar till förverkligande av de planerna.
Den rådande målsättningen är att Fiskars hembygdsförening åren 2024-2025 ska låta uppföra en ny byggnad som ska fungera som lokstall inklusive upplevelse- och lärmiljö. Vi vill presentera Lillbässens historia både genom att levandegöra ånglokstekniken och med hjälp av guidningar och digitalt innehåll. Genom lokstallets stora fönster ska man kunna se loket också då museets guider inte är på plats. Vid olika evenemang ska man kunna känna rök- och järnvägsdoften och höra Lillbässens ångvissla ljuda igen, då Lillbässen tuffar fram på ett kort servicespår. Det digitala lärmaterialet kommer att bestå av t.ex. audio-guider, videoinnehåll eller spel, som är tillgängligt för besökare dygnet runt alla dagar i veckan. Lokstallet kommer att vara en del av museets Levande historia tema och riktas till besökare i alla åldrar.
Bässens vänner volontärer
Att levandegöra och sköta om ett kördugligt lok kommer att kräva kunniga händer och intresserade volontärer. För det ändamålet har vi skapat volontärgruppen Bässens vänner. Tillsvidare har gruppens medlemmar bidragit med kunskap om lok- och järnvägar, vilket vi på museet är oerhört tacksamma för. När loket återvänder till bruket får volontärerna delta i arbetet med loket också i praktiken. Då kommer vi även att ge möjlighet för lokala ungdomar att bli delaktiga i verksamheten. Läs mer om volontärverksamheten på museet och hur du kan delta här.
Projektets arbetsgrupp
Projektet Rädda Bässen administreras av Fiskars museum, tills vars samlingar loket hör. Museets upprätthålls av Fiskars hembygdsförening r.f. För att driva projektet har vi skapat en arbetsgrupp bestående av museipersonal, föreningens representanter och sakkunniga volontärer.
Projektet förverkligas i ett tätt samarbete med Fiskars Group, som förvaltar fastigheter och mark i Fiskars bruk och Fiskars byförening, som representerar och rår om invånarna i bruket.
Finlands järnvägsmuseum stöder projektet genom specialkunskap om ånglok och restaurering. Trafikledsverket, NRC Group och Traficom ger Rädda Bässen projektet sakkunnigråd gällande järnvägsbanor.
Mer information om projektet ger:
Museichef Emi Ingo, emi.ingo@fiskarsmuseum.fi
Projektet stöds av
I samarbete