Fiskars museum har sedan år 2016 haft en ambitiös målsättning att restaurera Finlands äldsta bevarade smalspåriga ånglok i körskick och att skapa ett nytt upplevelse- och lärmiljökoncept i Fiskars bruk. Genom projekt Rädda bässen vill vi lyfta fram en unik bit industrihistoria.
Vad har hänt under år 2024?
Lillbässen är strax redo att återvända hem till Fiskars bruk efter omfattande renoveringar. För att skydda och visa upp detta unika lok behöver vi bygga ett särskilt lokstall invid den före detta knivfabriken. Lokstallet kommer att byggas i massiv tegel för att passa in i den historiska bruksmiljön. De stora fönstren kommer att göra det möjligt för besökare att beundra Lillbässen dygnet runt. Detta blir inte bara ett skydd för loket utan också en ny lärmiljö och viktig del av museets publikverksamhet.
1.8-31.10.2024 pågick en insamlingskampanj för att samla medel för byggandet av lokstallet. Ett varmt tack till alla som deltog! Nästa steg är att hämta hem Lillbässen till Fiskars.
Sponsorstöd och större bidrag tas ödmjukt emot för lokstallets byggnadskostnader. Fiskars Group har redan garanterat ca en tredje del av byggkostnaderna och Bergsrådinnan Sophie von Julins stiftelse har beviljat lokstallet 50 000 €. Kontakta oss direkt gällande sponsorering eller donationer!
Du kan även stöda projektets målsättningar genom att köpa Lillbässen-produkter i Fiskars museums museibutik eller genom att delta i Fiskars museums volontärverksamhet.
Tillsammans kan vi ge Lillbässen ett hem som hedrar dess historia och bevarar dess arv för framtida generationer. Tack för ditt stöd!
Namn Fiskars Lillbässen
Importör Axel von Knorrings Tekniska Byrå
Tillverkare Krauss & Co. München Saksa
Tillverkningsnummer 2517
Tillverkningsår 1891
I trafik 1891-1952
Arbetstryck 11 atö
Ångpannans volym 0,6 m³
Eldstadsyta 9,97 m²
Hästkrafter ca 30
Spårbredd 750 mm
Banans längd n. 5,5 km
Fiskars museums föremål nr.1174
År 1890 började en smalspårig järnväg att byggas mellan Fiskars bruk och Skuru. I augusti år 1891 körde det splitternya ångloket från Krauss & Co. sin jungfruresa, loket som senare kom att bli känt som Fiskars Lillbässen. Till tåget hörde både enkla gods- och personvagnar.
Lillbässen transporterade råmaterial till bruket och färdiga Fiskars produkter t.ex. plogar till Skuru hamn. Ortsbor och besökare i Fiskars bruk fick också åka med tåget. På banan upprätthölls regelbunden trafik med två turer dagligen.
Sista gången Lillbässens ångvissla hördes var i radion den 4 oktober 1952. Efter att arbetet tog slut i Fiskars fick Lillbässen ännu ersätta loket i Åminnefors men hamnade sedan på den stora skrothögen vid Martinverket. Därifrån räddades loket år 1959 till Fiskars museum.
Mellan åren 1959-2016 stod Lillbässen utomhus i Fiskars bruk. Loket var oskyddat vilket ledde både till rost och skadegörelse.
#räddabässen
Lokets restaurering
År 2016 flyttades Fiskars Lillbässen till Jockis för att restaureras. Målsättningen med restaureringen har varit att stoppa lokets förfall, återställa lokets ursprungliga utseende, bland annat gällande färgsättning och detaljer samt att sätta loket i körskick. Som restauratör fungerar ångmaskinsspecialist Juha-Pekka Viitanen. Han använder traditionella material, hantverksfärdigheter samt upprätthåller traditionen att restaurera ångmaskiner med gamla verktyg, vilka ursprungligen kom från SJ:s maskinverkstad. Restaureringen dokumenteras genom fotografering och filminspelning.
Under år 2024 är restaureringen inne på slutrakan, varefter målsättningen är att loket återvänder till sina hemtrakter. Ekonomiskt stöd för restaureringen har erhållits av otaliga föreningar, fonder, stiftelser, företag och privatpersoner bl.a. genom Kulttuurilahja-insamlingen och gräsrotsfinansieringskampanjen hösten 2024. Ett varmt tack till alla som deltagit såhär långt!
Lokstallet - en upplevelse- och lärmiljö
Fiskars museum vill dela med sig av Fiskars Lillbässens och den smalspåriga järnvägens historia till besökare och kommande generationer genom skapandet av en upplevelse- och lärmiljö. Den ursprungliga tanken var att restaurera gamla smedjan i övre bruket till lokstall och på så sätt skapa större museihelhet vid Hammarbacken i övre bruket. Vi ville också ge besökarna möjlighet att åka med tåget genom att återskapa en smalspårig järnväg mellan övre och nedre bruket. Trots flera tappra försök de senaste åren har det inte funnits förutsättningar till förverkligande av de planerna.
Den rådande målsättningen är att Fiskars hembygdsförening år 2025 ska låta uppföra en ny byggnad som ska fungera som lokstall inklusive upplevelse- och lärmiljö. Vi vill presentera Lillbässens historia både genom att levandegöra ånglokstekniken och med hjälp av guidningar och digitalt innehåll. Genom lokstallets stora fönster ska man kunna se loket också då museets guider inte är på plats. Vid olika evenemang ska man kunna känna rök- och järnvägsdoften och höra Lillbässens ångvissla ljuda igen, då Lillbässen tuffar fram på ett kort servicespår. Det digitala lärmaterialet kommer att bestå av t.ex. audio-guider, videoinnehåll eller spel, som är tillgängligt för besökare dygnet runt alla dagar i veckan. Lokstallet kommer att vara en del av museets Levande historia tema och riktas till besökare i alla åldrar.
Lokstallet är planerat av Arkkitehtitoimisto Rooa Fiskars ja Arkkitehtuuristudio Luomus.
Bässens vänner volontärer
Att levandegöra och sköta om ett kördugligt lok kommer att kräva kunniga händer och intresserade volontärer. För det ändamålet har vi skapat volontärgruppen Bässens vänner. Tillsvidare har gruppens medlemmar bidragit med kunskap om lok- och järnvägar, vilket vi på museet är oerhört tacksamma för. När loket återvänder till bruket får volontärerna delta i arbetet med loket också i praktiken. Då kommer vi även att ge möjlighet för lokala ungdomar att bli delaktiga i verksamheten. Läs mer om volontärverksamheten på museet och hur du kan delta här.
Projektets arbetsgrupp
Projektet Rädda Bässen administreras av Fiskars museum, tills vars samlingar loket hör. Museets upprätthålls av Fiskars hembygdsförening r.f. För att driva projektet har vi skapat en arbetsgrupp bestående av museipersonal, föreningens representanter och sakkunniga volontärer.
Projektet förverkligas i ett tätt samarbete med Fiskars Group, som förvaltar fastigheter och mark i Fiskars bruk och Fiskars byförening, som representerar och rår om invånarna i bruket.
Finlands järnvägsmuseum stöder projektet genom specialkunskap om ånglok och restaurering. Trafikledsverket, NRC Group och Traficom ger Rädda Bässen projektet sakkunnigråd gällande järnvägsbanor.
Mer information om projektet ger:
Museichef Emi Ingo, emi.ingo@fiskarsmuseum.fi
Projektet stöds av
I samarbete